6 måder at begrænse deres ansvar, når du sælger din virksomhed

Copyright 2006 John Jørgensen rødlig

Jeg mødte en gang en mand, der var i de tidlige år af hans pensionering. Han havde med succes solgt sin virksomhed og var flyttet videre til et “venligere tempo”, som han definerede det. Hans eneste bekymring var: han stadig havde tre års betalinger fra salg og selskabet var ikke klarer sig godt; og han følte dårligt, at en virksomhed, han havde arbejdet så hårdt at bygge nu led.

Omkring et år efter, at så jeg ham igen. Han kiggede træt og nervøs. Det ser ud til at selskabet gjorde endnu mere dårligt og hans selskab-relaterede problemer havde telescoped. Ikke alene var ikke han få betalt balancen af sine penge fra salg men flere virksomhedens kreditorer havde rådgivet ham, at de skulle se til ham til at betale visse forpligtelser i lejekontrakten og lån.

Jeg spurgte ham, hvordan det var sket og han fortalte mig en historie, jeg skal aldrig glemme. Han sagde sin buy-out fra firmaet var forårsaget af en forskel med sin partner over virksomhedens finanser og fremtidige retning. De kunne ikke komme overens så de påberåbt sig deres købe-sælge aftale. Desværre, selskabets oprindelige advokat havde ikke fastsat i denne aftale til en “Jeg er træt af jer og ønsker!” stock værdiansættelse og tilbagekøb plan.

De besluttede, at det ville være rimelig for en partner at nævne en pris og den anden til enten at betale det, eller acceptere det (dette kaldes ofte “Russisk Roulette” valgmulighed). Yderligere, de besluttede på en multi-årig udbetaling med en indledende engangsbeløb distribution. De lukkede handlen og sælger tog hans penge og pensioneret. Når det faste beløb blev betalt, men det røvet selskab med de fleste af sine penge og startede den nedadgående spiral.

Som en del af salget aftalt Køb partner at skadesløsholde sælger fra ethvert krav ud over købsprisen. De sørgede for alle skatter og andre regninger var betalt og skiltes mindelighed. Desværre, de overset visse lån og leasing som de havde både personligt garanteret tilbagebetaling. Manglende evne til at fjerne sælgeren fra disse lån og leasing gjorde ham sårbar når selskabet nået det punkt, hvor det var ude af stand til at betale. Og fordi selskabet ikke kunne opfylde sine forpligtelser, købers skadesløsholdelse tilbudt meget lidt beskyttelse. Hvad det gjorde det muligt for sælger at sagsøge firmaet hen til genoprette juridiske gebyrer og andre omkostninger, som gav meget lidt komfort.

Det havde været en meget kort pensionering.

Mens dette eksempel på corporate horror er fiktive, var hvert problem, der opstod taget fra en reel forekomst. Og mens eksemplet funktioner to ligeværdige partnere i en corporate indstilling, disse samme problemer kan opstå i-armslængde salg, familie overgange og planlagte pensioneringer. Udfordring for hver sælger er at være sikker på du er virkelig at komme og for at beskytte dig mod enhver resterende uforudsete udgifter efter salget så godt du kan.

Beskyttelse kommer fra:

1. at gøre sikker på, at alle forretningsdokumenter og aftaler, der giver de uforudsete udgifter du sandsynligvis står over for, der regelmæssigt opdateres;

2. at være visse et samlet Køb-Sælg aftale og enhver forsikrings-dækning giver er på plads og aktuelle;

3. kontrol af alle lån, leasing og andre finansielle forpligtelser at være sikker på dit navn enten er blevet fjernet som garant på den forpligtelse modenhed og ikke rullede på nye forpligtelser (en fælles praksis i nogle pengeinstitutter), og, bestemmelserne gjort for at sikre midler tilstrækkelig til at foretage betalinger gennem sigt af forpligtelsen i tilfælde af uforudsete udgifter;

4. kvalificerede person/selskab køber dine interesser for at sørge for der er de finansielle ressourcer hævdede at sikre langsigtet succes eller i det mindste angive sandsynlige overlevelse;

5. underbygger alt skriftligt; og,

6. at gøre sikker på der er regelmæssige finansielle rapportering, mens du stadig skylder mere end $1,00 ved salg, standard kan startes inden en konkurs, og at der er tilstrækkelig tænder i enhver standard bestemmelse at give dig en chance for at genskabe virksomheden t o sundhed har du igen besidde.

I sidste ende, er der ingen 100% garanti mod tab, hvis en solgte virksomhed undlader inden sælger udbetaling. At tage forholdsregler og ordentligt dokumentere aftaler undervejs, men gøre for både gode forretningsmæssige beslutninger og færre hovedpine, hvis der opstår problemer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.